Takaisin

Taidekeskuksen tehtävät

Lasten ja nuorten taidekeskuksen säätiön tarkoituksena on sääntöjensä mukaan edistää ja vaalia lasten ja nuorten taidekasvatusta Suomessa.

Säätiön säännöt 2019 PDF-tiedostona.

Säätiön tehtävänä on:

  • kotimaisen ja kansainvälisen lasten ja nuorten taiteen arkistointi,
  • paikallinen, alueellinen ja valtakunnallinen näyttely- ja taidekasvatustoiminta,
  • kansainvälinen toiminta,
  • kokeilu- ja tutkimustoiminta

Taidekeskuksen keskeinen tehtävä on huolehtia 1970-luvun alusta karttuneesta kansainvälisestä lasten ja nuorten taiteen arkistosta. Taidekeskus järjestää näyttelyitä, tapahtumia, koulutusta ja työpajatoimintaa. Valtakunnallinen Nuori Taide -toiminta on osa kulttuurista nuorisotyötä visuaalisen taiteen ollessa painopisteenä. Taidekeskus toimii yhteistyössä niin paikallisten kuin valtakunnallisten nuoriso-, taide- ja kulttuurialan toimijoiden kanssa. Keskuksen kansainvälistä toimintaa on kansainvälisen lasten ja nuorten taiteen näyttelyjen ja kokoelman synnyttämä yhteistyö muiden vastaavien organisaatioiden kanssa sekä yhteistyö eri maiden taidekoulujen kanssa.

Taidekeskuksen näyttely- ja työpajatoiminta mahdollistaa erilaiset tavat tuottaa taidekasvatusta eri kohderyhmille. Lasten, nuorten ja lapsiperheiden lisäksi palveluja toteutetaan sukupolvet ylittäen. Taidekeskus on myös foorumi taiteelliselle tutkimukselle ja kokeilevalle taiteelliselle toiminnalle. Taidekeskus tekee yhteistyötä taiteilijoiden ja taidekasvatuksen ammattilaisten kanssa antamalla mahdollisuuksia kokeilla erilaisia tapoja työskennellä lasten ja nuorten parissa ja tutkia lasten ja nuorten tekemää taidetta ja heidän tapaansa toimia visuaalisen kulttuurin alueella.

Taidekeskuksen tutkimuksellisen toiminnan keskiössä on kansainvälinen lasten ja nuorten taiteen arkisto, joka tarjoaa laajan aineiston tutkia lasten ja nuorten taidetta. Aineistoa voi tutkia niin taiteellisista kuin kulttuurihistoriallisista lähtökohdista käsin. Sekä maantieteellinen kattavuus että monen eri-ikäisten lasten ja nuorten tekemät teokset tarjoavat mahdollisuuden myös vertailevaan tutkimukseen.

 

Ryhmä lapsia opastuksella näyttelyssä. Opas on pystähtynyt ryhmän kanssa seinävaatteiden, eli batiikkien kohdalle. Batiikkeja on usessa eri tasossa ja ne roikkuvat metallisen seinän edessä.